Program Suku Kata, Membaca & Pemahaman Bahasa
Melayu
Program Suku Kata, Membaca & Pemahaman
Bahasa Melayu ini mengamalkan pendekatan pembelajaran seluruh otak dengan
pengajaran yang interaktif, sistematik dan bersesuaian dengan kecenderungan
kanak-kanak untuk membantu mereka mempelajari bahasa Melayu secara efektif.
Program kami membantu murid-murid
menguasai suku kata Melayu, tatabahasa dan pemahaman dengan lebih pantas.
Pembelajaran yang seronok dan interaktif boleh membantu kanak-kanak memperbaik
kemahiran bahasa dan mutu kerja sekolah mereka.
·
Membangunkan pembacaan melalui kaedah
seluruh otak yang inovatif
·
Mengoptimumkan pembelajaran
berdasarkan bakat individu
·
Seronok dan interaktif
·
Sesuai untuk kanak-kanak berusia 3
hingga 12 tahun
Proses Pembelajaran
Kanak-kanak mempelajari setiap
suku kata dahulu sebelum memasuki tahap ejaan dan latihan. Hanya apabila mereka
berjaya menyempurnakan peringkat ini, barulah mereka boleh membaca dan menulis
dengan betul tanpa menghafal ejaan.
Kelebihan
Pembelajaran
ü Pembelajaran Yang Diperibadikan
Kaedah kami tidak dikongkong oleh umur dan darjah. Ini membolehkan setiap pelajar memulakan pembelajaran di tahap yang sesuai dengan keupayaan dirinya. Langkah ini bertujuan membina asas dan keyakinan diri dalam jiwa kanak-kanak dahulu untuk membantu mereka berkembang dan mengikuti rentak pembelajaran di sekolah.
Kaedah kami tidak dikongkong oleh umur dan darjah. Ini membolehkan setiap pelajar memulakan pembelajaran di tahap yang sesuai dengan keupayaan dirinya. Langkah ini bertujuan membina asas dan keyakinan diri dalam jiwa kanak-kanak dahulu untuk membantu mereka berkembang dan mengikuti rentak pembelajaran di sekolah.
Setiap kanak-kanak mempunyai
keupayaan pembelajaran yang berbeza. Ada yang memerlukan lebih masa atau
latihan daripada rakan sebaya mereka. Oleh itu, pendekatan pengajarani yang
bersesuaian dengan kelajuan pembelajaran individu boleh memberikan pengalaman
pembelajaran yang sihat kepada kanak-kanak untuk menggalakkan kemajuan.
ü
Bimbingan Seorang Ke Seorang
Kami mengambil pendekatan bimbingan seorang ke seorang supaya guru dapat menumpukan sepenuh perhatian kepada anak anda. Program ini tidak berpegang pada kaedah ‘satu saiz untuk semua’. Kami juga tidak membahagikan pelajar-pelajar mengikut umur atau darjah.
Kami mengambil pendekatan bimbingan seorang ke seorang supaya guru dapat menumpukan sepenuh perhatian kepada anak anda. Program ini tidak berpegang pada kaedah ‘satu saiz untuk semua’. Kami juga tidak membahagikan pelajar-pelajar mengikut umur atau darjah.
ü Penilaian Keupayaan Pembelajaran
Sebelum pembelajaran, anak anda akan menduduki satu penilaian celik huruf percuma untuk mengenal pasti cabaran yang dihadapinya. Selepas itu, satu penilaian yang lebih komprehensif akan diberikan oleh guru untuk menilai tahap kemahirannya dengan lebih mendalam bagi merumus pelan penyelesaian dan bahan pembelajaran yang sesuai dengan keperluan anak anda.
Sebelum pembelajaran, anak anda akan menduduki satu penilaian celik huruf percuma untuk mengenal pasti cabaran yang dihadapinya. Selepas itu, satu penilaian yang lebih komprehensif akan diberikan oleh guru untuk menilai tahap kemahirannya dengan lebih mendalam bagi merumus pelan penyelesaian dan bahan pembelajaran yang sesuai dengan keperluan anak anda.
ü
Pembangunan Otak Kiri dan Kanan
Secara Serentak
Tidak seperti kaedah konvensional, Program Celik Huruf menggunakan ‘tanggapan visual’ dalam pengajaran untuk merangsang kedua-dua otak kiri dan kanan bagi meningkatkan perkembangan seluruh otak.
Tidak seperti kaedah konvensional, Program Celik Huruf menggunakan ‘tanggapan visual’ dalam pengajaran untuk merangsang kedua-dua otak kiri dan kanan bagi meningkatkan perkembangan seluruh otak.
Kesan Pembelajaran
ü Secara beransur-ansur, kanak-kanak boleh membaca selepas 3 bulan
meskipun perkembangan mereka mungkin berbeza. Ada yang boleh membaca di antara
100 dan 200 patah perkataan dalam masa 2 bulan.
ü Sesetengah kanak-kanak yang berusia 4 tahun boleh mengenal 500
patah perkataan dalam masa 8 bulan, iaitu perbendaharaan kata yang bersamaan
dengan tahap Darjah 1. Pada tahap ini, anak anda dapat membaca cerita pendek
secara berdikari dan guru berperanan membimbingnya membaca, mengasah kemahiran
membaca dan menyemai tabiat suka membaca dalam jiwanya.
ü Menurut pengalaman kami, meskipun kebanyakan
kanak-kanak boleh menghafal suku kata, mereka belum tentu boleh membaca petikan
bahasa Melayu dengan lancar. Kaedah pembelajaran unik kami boleh membantu
kanak-kanak menguasai bahasa Melayu secara efektif. Pada tahap permulaan, guru
akan membimbing anak anda menguasai sebutan setiap suku kata sebelum
melanjutkan pembelajaran ke tahap latihan menulis. Dengan menguasai suku kata,
anak anda boleh mengeja dan menulis dengan betul hanya dengan mendengar sebutan
perkataan.
ü Apabila kanak-kanak boleh menguasai kemahiran mengeja dengan
mendengar sebutan perkataan, mereka boleh mengeja dengan senang tanpa
menghafal.
ü Matlamat muktamad celik huruf ialah memupuk
minat membaca di kalangan kanak-kanak, bukan semata-mata untuk menghadapi
peperiksaan. Kajian menunjukkan seseorang yang menguasai lebih kurang 1000
patah perkataan boleh membaca dan memahami sehingga 80% kandungan buku biasa
dan suratkhabar.
Misi
Pendidikan
kreatif bermula dari awal, merealisasikan potensi pelajar dan membentuk masa
depan.
No comments:
Post a Comment